Onderwijs
Het geven van onderwijs en trainingen is voor de wetenschappelijke staf van Leyden Academy een belangrijke manier om kennis en inzichten over te dragen. In 2017 hebben we naast ons reguliere curriculum diverse nieuwe onderwijsproducten ontwikkeld. Zoals de collegereeks ‘Gezond en gelukkig oud worden’ waarin we voor het eerst – en met veel plezier – klassikaal onderwijs gaven aan ouderen. We hebben een innovatief online ‘learning platform’ in gebruik genomen, dat ons in staat stelt om ook via internet onderwijs te verzorgen. Het platform bewees al zijn waarde in de cursus ‘(Her)ontdek uw oudere cliënt’, een combinatie van colleges in Leiden en een online leertraject.
Ook in het afgelopen jaar doorliepen zorgbestuurders bij Leyden Academy de executive leergang Veroudering en Gezondheidszorg, kwamen talentvolle studenten bijeen in de Young Excellence Class en gaven onze docenten les in het masterprogramma Vitality and Ageing bij het LUMC. Ruim 10.000 cursisten volgden onze online cursus ‘Healthy Ageing in 6 Steps’. Ook verzorgden we talloze workshops en in-house trainingen, en ontvingen we bijzondere delegaties in onze collegezaal: zoals de pre-health studenten van Union College uit New York en een groep Finse verpleegkundigen, fysiotherapeuten en welzijnswerkers van Karelia University.
Executive leergang Veroudering en Gezondheidzorg
Onderwijs
In 2017 volgden twintig bestuurders en managers werkzaam in de ouderenzorg, in ziekenhuizen en bij zorgverzekeraars de executive leergang Veroudering en Gezondheidszorg. In vijf theorieblokken kregen de cursisten inzichten aangereikt over geriatrie en gerontologie, vraagstukken rond het levenseinde en goede zorg vanuit het perspectief van de oudere zelf. Het doel is om de deelnemers handvatten aan te reiken om hun organisatie beter in te richten op de vraag van ouderen en te inspireren tot verbeteringen in hun eigen werkomgeving. De leergang omvat ook een studiereis, die in mei voerde naar Jutland in Denemarken. Hier werden een academisch ziekenhuis, een geriatrisch revalidatiecentrum, een inloophuis voor mensen met dementie, enkele zorg- en welzijnsorganisaties en kennisinstituten bezocht. In Nederland brachten de cursisten werkbezoeken aan De ZorgSpecialist en De Reigershoeve in Heemskerk en Zonnehuisgroep Vlaardingen.
Het was alweer de achtste editie van deze succesvolle opleiding, inmiddels is er een grote groep alumni die sleutelposities bekleden in de Nederlandse ouderenzorg en het verschil kunnen maken in het leveren van persoonsgerichte, liefdevolle zorg.
Elk jaar nodigen we onze alumni uit voor een inhoudelijke bijeenkomst. Een rondvraag langs oud-deelnemers leerde ons dat het onderwerp zelfsturende teams bij veel organisaties hoog op de agenda stond. Dit was dan ook het thema van de alumnimiddag op 12 juni. Na een lezing van Ben Wenting, auteur van enkele boeken over zelfsturing en trainer bij onder meer Buurtzorg Nederland, deelden enkele alumni hun eigen ervaringen met de groep, gevolgd door een boeiende discussie.
Collegereeks Gezond en gelukkig oud worden
Onderwijs
Hoe blijf je zo lang mogelijk vitaal, scherp en sociaal actief? Deze vraag stond centraal in de collegereeks ‘Gezond en gelukkig oud worden’. In maart, april en mei kregen 54 deelnemers in negen colleges actuele wetenschappelijke inzichten voorgeschoteld, gekoppeld aan praktische tips en adviezen. Thema’s waren onder meer voeding, beweging, medicijngebruik, het ouder wordende brein en beeldvorming over veroudering. Sinds onze oprichting in 2008 is onderwijs een kernactiviteit van Leyden Academy. De kennisoverdracht was evenwel altijd primair gericht op beleidsbepalers, professionals en studenten. Met deze collegereeks hebben we voor het eerst ook rechtstreeks aan ouderen lesgegeven en dat is van beide kanten uitstekend bevallen: de colleges zijn bijzonder positief geëvalueerd.
Niet alleen de deelnemers waren enthousiast, ook Omroep MAX was meteen geïnteresseerd. Zij hebben de negen colleges opgenomen en de video’s beschikbaar gesteld op de website van MAX Academie, zodat ook ouderen die verder weg wonen of minder mobiel zijn deze kunnen volgen. In 2017 hebben ruim 8.000 mensen de colleges van achter hun beeldscherm gevolgd. Ook HOVO (Hoger Onderwijs Voor Ouderen) in Leiden toonde interesse. Zij zullen de aangepaste collegereeks in samenwerking met Leyden Academy in februari, maart en april 2018 in hun onderwijsaanbod opnemen.
Cursus (Her)ontdek uw oudere cliënt
Onderwijs
Wat vinden oudere mensen belangrijk, wat zijn hun wensen en ambities? Hoe kun je je als professional of ondernemer nog beter inleven in hun belevingswereld en hen betrekken bij de ontwikkeling van beleid en nieuwe diensten en producten? In oktober en november organiseerden we de cursus ‘(Her)ontdek uw oudere cliënt’ en de Engelstalige variant ‘(Re)discover seniors’. Een gevarieerd gezelschap, uiteenlopend van zorg- en welzijnsprofessionals tot directeuren en sales managers, volgde colleges in Leiden. Na een avond en dag klassikaal onderwijs van docenten als Rudi Westendorp (Universiteit van Kopenhagen), James Goodwin (Age UK), Jolanda Lindenberg en Joris Slaets, volgde een individueel online leertraject en konden de cursisten een beroep doen op coaching bij het verwezenlijken van hun visie en plannen. De cursussen maakten onderdeel uit van het EIT Health Campus-programma en waren een vervolg op de succesvolle pilot-cursus ‘Wellbeing of Seniors’ in november 2016.
EIT Health Summer School
Onderwijs
In september vond in het Duitse Heidelberg de EIT Health Summer School ‘euVENTION’ plaats, die mede door Leyden Academy werd gecoördineerd. Een selecte groep van 36 gemotiveerde en creatieve studenten met diverse achtergronden en afkomstig uit twaalf verschillende landen kwam bijeen om te werken aan uitdagingen die het bedrijfsleven had geformuleerd. Hoe maken we alarmsensoren voor ouderen aantrekkelijk en draagbaar? Hoe zorgen we ervoor dat mensen gezonder gaan leven? Hoe voorkomen we dat senioren ten val komen? In twee intensieve weken zochten de studenten oplossingen voor dit soort vraagstukken aan de hand van verschillende methoden, zoals design thinking, rapid prototyping en business modelling.
In augustus 2018 zal er weer een summer school plaatsvinden, met als thema ‘EPICenter: Healthy living and happy ageing’. Dit keer is Leiden de thuishaven en zal Leyden Academy de organisatie op zich nemen. Master- en PhD-studenten zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen en we gaan ook weer op zoek naar bedrijven en organisaties die een uitdaging aan de studenten willen voorleggen.